Contactformulier

Naam

E-mail *

Bericht *

Privé Muziekonderwijs - Zangles - Pianoles - Muziekles




V I S I E

Kinderen


Ik neem eerst de tijd om je kind te leren kennen. 
Ik observeer en op een speelse manier test ik allerlei zaken uit:
- hoe reageert je kind?
- is je kind introvert of extravert?
- is je kind eerder een doener?
- pikt je kind rap iets theoretisch op?
- is je kind een uitsteller? 
- is je kind heel plichtbewust?
- is je kind gevoelig en voelt het veel aan?
- is je kind van nature gestructureerd of eerder ongeordend? (Beide zijn ok!)
- is je kind creatief? Neemt het gemakkelijk initiatief?
- is je kind eerder volgzaam?
- heeft je kind last van faalangst? 
- is er een vermoeden van hoogbegaafdheid? Of hoogsensiviteit? Of beide?

Dit kan een tijdje in beslag nemen. Ondertussen leert je kind de eerste parameters van de muziek en wordt het vertrouwd met het instrument. Dit kan vlot gaan, maar ook traag. Naarmate ik je kind beter leer kennen weet ik vanuit welke invalshoek jouw kind zal openstaan om nieuwe dingen te leren en vooral hoe je kind het best leert. 

Jouw steun als ouder is heel belangrijk. Moedig ze aan om te oefenen, luister naar hun vorderingen, maak er een wekelijks moment van. 

Ik vind het belangrijk een goede, degelijke kwalitatieve basis mee te geven waar je kind de rest van haar of zijn leven mee verder kan.

Het spreekt vanzelf dat er ook momenten zullen zijn dat het wat moeizamer gaat of de theorie - vooral het leren van de noten - misschien saai is. Dan komt het erop aan om op een zachtaardige manier door te zetten. Op die momenten is het goed om samen te overleggen en zo deze periode te overbruggen. 



Volwassenen


Er is de algemene misvatting dat je als kind muziek moet geleerd hebben wil je als volwassene goed kunnen zingen of piano spelen. Of dat het totaal geen zin heeft om als volwassenen te starten. 
Dat is onjuist. 

Veel hangt af van hoeveel tijd je kan spenderen om te oefenen en hoe je er zelf tegenover staat.
Herhaling, inzicht, planning en zelfkennis zijn hier de sleutelwoorden.

Wil je akkoorden leren spelen? Liever klassiek? Of een popliedje? Of een mix? Dat kan allemaal.

Waar ik voor waak is dat het geen stressmomenten worden, maar een moment van ontspannen muziek maken. 










Translate

Populaire posts